I-İ HARFİ GURUBUNA GİREN KELİMELER

  1. Irakh: uzak
  2. Irgat: amele
  3. İlağançe (ilaen,ilağan): leğen
  4. İçerlemek: alınıp üzülmek
  5. İkinnedi: ilkindi vakti
  6. İnnemek:Sızılanmak
  7. İlenger: büyük bakır sahan
  8. İlerünnn:Geçen gün anlamında kullanılır (Bkz-4)
  9. İlisdir: kevgir,süzgeç (Bkz-3)
  10. İlik: düğme deliği (Bkz-1)
  11. İrezil:Rezil
  12. İsgembi: sandalye
  13. İşgefe (işkefe): yöresel yufka ekmeği
  14. İşgillenmek: şüphelenmek
  15. İşlik: gömlek
  16. İşmar: göz kırpma(Bkz-2)
  17. İşgilli: alıngan
 AÇIKLAMALAR

1-İlik gibi hatun : Güzel hatun görünce söylenen laftır.
                             Zayıf ,Endamlı  hatunlarada denir.

2-Köylerde genellikle çeşme başında yapılan cilveleşme yöntemlerinden biri. 
                               "Çeşmenin başından işmar edersin,
                                Seni sevdiğime pişman edersin"


3-Evliliğimin ilk aylarında, mutfakta, eşime, ilistiri verir misin dediğim zaman, anlamayıp, yüzüme bakıp, o ne ki demişti. Ben de makarna yada bakliyat süzmeye yarayan bir nev-i süzgeç diyerek açıklamıştım, bana o senin uydurman böyle bir kelime yok diyerek benimle dalga geçmişti.
O zamanlar etrafımızdaki arkadaşlara sormuş ve cevabını alamamıştık.
Kimsenin bilmediğini görünce eşim mutluluktan dah bir dört köşe olmuş, bu kelime için benim uydurmam olduğuna iyice emin olmuştu. 
Bende, sürekli karşılaştığımız her kişiye ilistiri sorup, cevap arıyordum ki uydurma olmadığını göstereyim diye, çünkü bizim evde, bizim yörede herkes bunu ilistir diye bilir. 

4- İlerüüün seni mal bazarında gordum. Baaardım baardım mesiye bile almadın.

1 yorum:

Unknown dedi ki...

ilerünnn: geçen gün anlamında kullanılır.
Örn: ilerüüün seni mal bazarında gordum. baaardım baardım mesiye bile almadın.
cümle içinde geçen mesiye kelimesi ise umursamamak anlamında kullanılır.